Algemene voorwaarden Plantador

versie 18 april 2022

 

Artikel 1 Algemeen

1.       Deze voorwaarden zijn van toepassing op iedere aanbieding, offerte en overeenkomst tussen Plantador, hierna te noemen: “Opdrachtnemer”, en de Opdrachtgever waarop Opdrachtgever deze voorwaarden van toepassing heeft verklaard, voor zover van deze voorwaarden niet door partijen uitdrukkelijk en schriftelijk is afgeweken.

2.       De onderhavige voorwaarden zijn eveneens van toepassing op overeenkomsten met Aannemer, voor de uitvoering waarvan door Aannemer derden dienen te worden betrokken.

3.       De toepasselijkheid van eventuele inkoop- of andere voorwaarden van de Opdrachtgever wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen tenzij Aannemer uitdrukkelijk schriftelijk heeft verklaard deze of onderdelen daarvan te aanvaarden.

4.       Een overeenkomst komt tot stand indien en voor zover de Opdrachtgever de door Opdrachtnemer verstrekte offerte en algemene voorwaarden heeft aanvaard.

5.       Afwijking van deze algemene voorwaarden is in beginsel niet mogelijk. In uitzonderlijke situaties kan van de algemene voorwaarden afgeweken worden als dit expliciet en schriftelijk met Opdrachtnemer is overeengekomen. De algemene voorwaarden van Opdrachtgever zijn niet van toepassing.

6.       Indien een of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden op enig moment geheel of gedeeltelijk nietig zijn of vernietigd mochten worden, dan blijft het overigens in deze algemene voorwaarden bepaalde volledig van toepassing. Opdrachtnemer en de Opdrachtgever zullen alsdan in overleg treden teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige of vernietigende bepalingen overeen te komen, waarbij zoveel als mogelijk het doen en de strekking van de oorspronkelijke bepalingen in acht worden genomen.

7.       Indien tussen partijen een situatie voordoet die niet in deze algemene voorwaarden geregeld is, dan dient deze situatie te worden beoordeeld naar de geest van deze algemene voorwaarden.

8.       Indien Opdrachtnemer niet steeds strikte naleving van deze voorwaarden verlangt, betekent dit niet dat de bepalingen van de algemene voorwaarden daarvan niet van toepassing zijn, of dat Opdrachtnemer in enigerlei mate het recht zou verliezen om in andere gevallen de stipte naleving van de bepalingen van deze algemene voorwaarden te verlangen.

9.       Deze algemene voorwaarden zijn ook van toepassing op aanvullende, gewijzigde vervolgopdrachten en opdrachten in de toekomst van Opdrachtgever.

10.   Indien een of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden gedeeltelijk of geheel nietig zijn of worden vernietigd, blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden in stand, en zal de nietige/vernietigde bepaling(en) vervangen worden door een bepaling met dezelfde strekking als de originele bepaling.

Artikel 2 Offerte

1.       Een Offerte is verblijvend, tenzij uitdrukkelijk anders is vermeld. Offertes van Opdrachtnemer vervallen bij herroeping door Opdrachtnemer. Indien de Offerte beperkt of onder specifieke voorwaarden geldig is, wordt dit uitdrukkelijk in de Offerte vermeld.

2.       De in de Offerte vermelde bedragen zijn exclusief omzetbelasting, tenzij anders is vermeld.

3.       De vermelde werkzaamheden vernoemd in de Offerte, worden uitgevoerd naar de opgegeven maten, tekeningen en bepalingen die zijn verstrekt door Opdrachtgever. Eventuele voorbeelden toegevoegd aan de Offerte zijn slechts een indicatie en kunnen geen grond zijn voor enige schadevergoeding of het ontbinden van de Overeenkomst. Geringe, in de branche toelaatbare afwijkingen zijn toelaatbaar en leveren geen grond voor het opzeggen van de Overeenkomst

4.       Indien Opdrachtgever redelijkerwijs kan begrijpen dat de offertes of een onderdeel daarvan een kennelijke vergissing of verschrijving bevat, kan Opdrachtnemer niet aan zijn Offerte worden gehouden.

5.       Indien de aanvaarding van de Offerte afwijkt van het in de Offerte opgenomen aanbod, dan is Opdrachtnemer daaraan niet gebonden. De overeenkomst komt dan overeenkomstig de Offerte tot stand met uitzondering van de afwijkingen van de Offerte.

6.       Opdrachtnemer is slechts aan de Offerte gebonden indien de aanvaarding hiervan door Opdrachtgever schriftelijk binnen 30 dagen wordt bevestigd, tenzij anders in de Offerte vermeld. Niettemin heeft Opdrachtnemer het recht een Overeenkomst met een potentiële Opdrachtgever om een voor Opdrachtnemer gegronde reden te weigeren.

7.       Indien de Offerte is gebaseerd op door Opdrachtgever verstrekte onvolledig en/of onjuiste gegevens, heeft Opdrachtnemer het recht om de in de Offerte vermelde tarieven, levertermijnen en/of prijzen aan te passen. Opdrachtgever is verplicht de gewijzigde omstandigheden te accepteren en te voldoen aan de gestelde betalingsverplichtingen.

8.       Aanbiedingen gelden niet automatisch voor vervolgopdrachten of nabestellingen.

9.       Levertijden, termijnen en opgegeven uren in de Offerte van Opdrachtnemer zijn indicatief en geven de Opdrachtgever bij overschrijding ervan geen recht op ontbinding of schadevergoeding, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.

Artikel 3 Overeenkomst

1.       De Overeenkomst komt tot stand op het moment dat Opdrachtgever de Offerte van Opdrachtnemer schriftelijk heeft aanvaard. De Offerte komt te vervallen indien de levering waarop de Offerte betrekking heeft in de tussentijd niet meer beschikbaar is en/of geleverd kan worden.

2.       Opdrachtnemer is niet gehouden aan een Overeenkomst indien Opdrachtgever redelijkerwijs had kunnen verwachten of heeft moeten begrijpen of behoorde te begrijpen dat het aangebodene een kennelijke vergissing of verschrijving bevat. Aan deze vergissing of verschrijving kan Opdrachtgever geen rechten ontlenen.

3.       Opdrachtnemer heeft het recht een Overeenkomst met een potentiële Opdrachtgever om een voor Opdrachtnemer gegronde reden te weigeren.

4.       Indien meerdere Opdrachtgevers gezamenlijk een Overeenkomst aangaan met Opdrachtnemer, is elke Opdrachtgever afzonderlijk hoofdelijk aansprakelijkheid voor het nakomen van de verplichtingen door elke Opdrachtgever en de Opdrachtgevers gezamenlijk.

5.       De Overeenkomst wordt aangegaan voor de duur zoals in de Offerte vermeld, tenzij anders overeengekomen.

6.       Opdrachtgever is te allen tijde bevoegd de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk op te zeggen. Indien reeds een aanvang is gemaakt met de uitvoering van de Overeenkomst en Opdrachtgever de Overeenkomst opzegt, is Opdrachtgever de voor het gehele werk geldende prijs verschuldigd, verminderd met de besparingen die voor Opdrachtnemer uit de opzegging voortvloeien, tegen aflevering door Opdrachtnemer van het reeds voltooide werk. Indien de prijs afhankelijk was gesteld van de werkelijk door Opdrachtnemer te maken kosten wordt de door de Opdrachtgever verschuldigde prijs berekend op grondslag van de gemaakte kosten, de verrichte arbeid en de winst die Opdrachtnemer over het gehele werk zou hebben gemaakt.

7.       Beide partijen kunnen de Overeenkomst opzeggen op grond van een toerekenbare tekortkoming in de nakoming indien de wederpartij schriftelijk in gebreke is gesteld, en haar een redelijke termijn is gegeven tot nakoming van diens verplichtingen en zij hierin toerekenbaar tekortschiet. Hieronder worden tevens verstaan de betalings- en medewerkingsverplichtingen van Opdrachtgever.

8.       Zowel Opdrachtgever als Opdrachtnemer kan de Overeenkomst zonder nadere ingebrekestelling geheel of gedeeltelijk schriftelijk opzeggen met onmiddellijke ingang ingeval een der partijen in surséance van betaling verkeert, faillissement is aangevraagd of de betreffende onderneming eindigt door liquidatie. Indien een situatie zoals hierboven vermeld zich voordoet, is Opdrachtnemer nimmer gehouden tot restitutie van reeds ontvangen gelden en/of schadevergoeding. Opdrachtnemer is gerechtigd om per ommegaande tevens de nog niet betaalde zaken terug te nemen en behoudt daarbij het recht om aanvullende schadevergoeding te vorderen van Opdrachtgever.

9.       Indien Opdrachtnemer na het sluiten van de Overeenkomst overlijdt of duurzaam arbeidsongeschikt wordt, kan ieder der partijen de Overeenkomst beëindigen, voor zover zij, gezien de aard van de Overeenkomst, aan het overlijden of de duurzame arbeidsongeschiktheid een redelijk belang bij beëindiging kan ontlenen. Voor de reeds verrichte arbeid en gemaakte kosten is Opdrachtgever een naar redelijkheid en met inachtneming van alle omstandigheden te bepalen vergoeding verschuldigd, indien toepasselijk aan de erfgenamen of rechtsopvolgers van Opdrachtnemer.

10.   Indien een reeds geplande afspraak door Opdrachtgever wordt geannuleerd vanaf 24 uur tot de aanvangsdatum, is Opdrachtnemer gerechtigd om de daarvoor gereserveerde tijd op basis van het vastgestelde uurtarief, alsmede reeds gemaakte kosten ten behoeve van de uitvoering van de Overeenkomst, in rekening te brengen bij Opdrachtgever.

11.   Indien Opdrachtgever een reeds tot stand gekomen Overeenkomst annuleert worden hierbij de volgende kosten in rekening gebracht. Ingeval van annulering tot een maand voor de aanvangsdatum wordt 20% van het offertebedrag in rekening gebracht bij Opdrachtgever. Tot drie weken tot de aanvangsdatum wordt 50% van het offertebedrag gerekend, en tot een week voor de aanvangsdatum wordt 75% van het offertebedrag in rekening gebracht. Opdrachtnemer is te allen tijde gerechtigd hogere kosten in rekening te brengen indien zij meer kosten gemaakt heeft ten behoeve van de uitvoering van de Overeenkomst.

12.   Opdrachtgever is zelf tegenover derden aansprakelijk voor de gevolgen van de annulering en vrijwaart Opdrachtnemer voor de hieruit voortvloeiende aanspraken van deze derden.

Artikel 4 Annulering van de Overeenkomst

1.       Als de Opdrachtgever annuleert is hij een schadevergoeding verschuldigd. Deze is gebaseerd op gederfde inkomsten op basis van gemiddelden in de branche. De schadevergoeding is opgebouwd uit de brutowinstmarge (vaste en variabele kosten, winstopslag), verminderd met niet gemaakte variabele kosten zoals afleverkosten. De schadevergoeding bedraagt 30% van de koop-/aanneemsom, behalve als partijen iets anders hebben afgesproken. Deze is 50% als Opdrachtgever annuleert terwijl hij al is geïnformeerd dat de (deel)levering kan plaatsvinden.

2.       De in lid 1 genoemde percentages zijn vaststaand, behalve als Opdrachtnemer kan bewijzen dat zijn schade groter is of Opdrachtgever aannemelijk kan maken dat de schade kleiner is.

3.       Een annulering geschiedt bij voorkeur schriftelijk. Bij een mondelinge annulering bevestigt Opdrachtnemer dit schriftelijk.

Artikel 5 Meer- en minderwerk en wijzigingen

1.       Indien tijdens de uitvoering van de Overeenkomst blijkt dat de Overeenkomst aangepast en/of aangevuld dient te worden, of op verzoek van Opdrachtgever nadere Werkzaamheden nodig zijn om tot het gewenste resultaat van Opdrachtgever te komen, is Opdrachtgever verplicht om deze meer Werkzaamheden te vergoeden volgens het overeengekomen tarief. Opdrachtnemer is niet verplicht om aan dit verzoek te voldoen, en kan van Opdrachtgever verlangen dat daarvoor een aanvullende Overeenkomst wordt gesloten.

2.       Indien een vaste prijs is overeengekomen voor de Werkzaamheden, zal Opdrachtnemer Opdrachtgever informeren over de bijkomende kosten c.q. financiële consequenties van het meerwerk.

3.       Indien en voor zover voor het verrichten van bepaalde werkzaamheden een vaste prijs is afgesproken, en het uitvoeren van die werkzaamheden leidt tot extra werkzaamheden die redelijkerwijze niet geacht kunnen worden in de vaste prijs te zijn inbegrepen, of de prijs verhoogd dient te worden als gevolg van de door Opdrachtgever verschafte onjuiste gegevens welke voor de prijsbepaling van belang zijn, is Opdrachtnemer gerechtigd om deze kosten, na overleg met Opdrachtgever, in rekening te brengen bij Opdrachtgever.

4.       Ingeval van verborgen gebreken, of althans onvoorziene omstandigheden zoals bijvoorbeeld de aanwezigheid van asbest en houtrot, is Opdrachtnemer gerechtigd om hiervoor extra kosten in rekening te brengen indien deze omstandigheden tot extra werkzaamheden leiden.

5.       Prijswijzigingen ten gevolge van het wijzigen van de Overeenkomst, of op grond van wet- en regelgeving dienen door Opdrachtgever vergoed te worden.

Artikel 6 Prijzen en betaling

1.       Alle prijzen zijn in beginsel exclusief omzetbelasting (btw) en andere belastingheffingen. Wanneer Opdrachtnemer op locatie van Opdrachtgever de opdracht (deels) uitvoert, worden hiervoor bijkomende kosten (reis-, voorrij-, parkeer- en verblijfkosten) gerekend, tenzij anders overeengekomen. Voor werkzaamheden die op basis van spoed of buiten kantooruren op verzoek van Opdrachtgever uitgevoerd (moeten) worden, kan tevens een toeslag gerekend worden. Indien zaken verzonden dienen te worden, dient Opdrachtgever hiervoor bijkomende kosten te vergoeden.

2.       Opdrachtgever kan geen rechten of verwachtingen ontlenen aan een vooraf afgegeven begroting, tenzij partijen uitdrukkelijk anders zijn overeengekomen. Indien de opgegeven prijs een richtprijs is, kan deze richtprijs gedurende de uitvoering van de Overeenkomst bijgesteld worden tenzij Opdrachtnemer Opdrachtgever zo tijdig mogelijk heeft gewaarschuwd voor de waarschijnlijkheid van een verdere overschrijding, en Opdrachtgever in de gelegenheid heeft gesteld om het werk alsnog te beperken of vereenvoudigen. Opdrachtnemer werkt, binnen de grenzen van redelijkheid, mee aan de beperking of vereenvoudiging. Dit geldt ook als de prijs afhankelijk is van de geschatte tijdsduur voor de uitvoering van werk.

3.       Indien zich tussen de datum van het sluiten van de Overeenkomst en de uitvoering hiervan voor Opdrachtnemer (kost)prijsverhogende omstandigheden voordoen als gevolg van wet- en regelgeving, prijswijzigingen bij de door Opdrachtnemer ingeschakelde derden of toeleveranciers of wijzigingen in de prijzen van de benodigde halffabricaten, materialen, onderdelen of valutaschommelingen, in- en uitvoerrechten (in zowel binnen als buitenland), verzend en/of bezorgkosten, lonen, werkgeverslasten en/of (sociale) premies e.d., is Opdrachtnemer gerechtigd de overeengekomen prijs c.q. vergoeding dienovereenkomstig te verhogen en aan Opdrachtgever in rekening te brengen.

4.       Opdrachtgever is verplicht om de overeengekomen aanbetaling binnen de opgegeven termijn te voldoen alvorens Opdrachtnemer begint met de uitvoering van de Overeenkomst. In elk geval is Opdrachtgever verplicht om de kosten ten behoeve van de materialen vooraf te vergoeden.

5.       Indien sprake is van een periodieke betalingsverplichting van Opdrachtgever, is Opdrachtnemer gerechtigd om de geldende prijzen en tarieven (slechts) conform de voorwaarden van de Overeenkomst schriftelijk aan te passen, met inachtneming van een termijn van tenminste 3 maanden vanaf de totstandkoming van de Overeenkomst waarin de prijzen niet stijgen. Bij prijsverhogingen binnen 3 maanden na totstandkoming van de Overeenkomst is Opdrachtgever bevoegd de Overeenkomst te ontbinden met een schriftelijke verklaring. Indien Opdrachtgever niet binnen 30 dagen na mededeling van de prijswijziging aan Opdrachtnemer heeft laten weten gebruik te willen maken van zijn ontbindingsbevoegdheid, mag Opdrachtnemer er gerechtvaardigd op vertrouwen dat Opdrachtgever met de prijswijziging heeft ingestemd.

6.       Opdrachtgever is gehouden om het overeengekomen bedrag te voldoen binnen de uiterlijke betalingstermijn van 14 dagen.

7.       Opdrachtgever dient deze kosten ineens zonder opschorting, aftrek en/of verrekening te voldoen op het aan haar kenbaar gemaakte rekeningnummer en gegevens van Opdrachtnemer. Opdrachtgever kan enkel na expliciete en schriftelijke toestemming van Opdrachtnemer een nadere termijn overeenkomen waarin het verschuldigde bedrag dient te worden betaald.

8.       Opdrachtnemer is gerechtigd alle reeds door Opdrachtgever betaalde bedragen te verrekenen met de door Opdrachtgever (openstaande) verschuldigde schadevergoeding.

9.       Indien er tussen partijen een geschil ontstaat over het aantal bestede en/of de in rekening gebrachte uren, is de urenregistratie van Opdrachtnemer bindend, tenzij Opdrachtgever anders kan aantonen met daartoe overtuigend tegenbewijs.

10.   Indien en voor zover gedurende de uitvoering van de Overeenkomst extra kosten gemaakt worden en/of sprake is van verhoogd risico (naar het oordeel van Opdrachtnemer), dient Opdrachtgever hiervoor een meerprijs te vergoeden.

Artikel 7 Incassobeleid

1.       Wanneer Opdrachtgever niet aan haar betalingsverplichting voldoet en niet binnen de daarvoor gestelde betalingstermijn van 14 dagen heeft voldaan aan haar verplichting, is Opdrachtgever zijnde een Bedrijf van rechtswege in verzuim. Opdrachtgever zijnde een Particulier zal eerst een schriftelijke aanmaning ontvangen met een termijn van 14 dagen na de datum van ontvangst van de aanmaning, om alsnog aan haar betalingsverplichting te voldoen met daarbij een opgave van de buitengerechtelijke kosten indien zij niet binnen die gestelde termijn aan haar verplichtingen voldoet, alvorens zij in verzuim raakt.

2.       Vanaf de datum dat Opdrachtgever in verzuim is, zal Opdrachtnemer zonder nadere ingebrekestelling aanspraak maken op de wettelijke (handels)rente vanaf de eerste verzuimdag tot algehele voldoening en vergoeding van de buitengerechtelijke kosten conform artikel 6:96 BW te berekenen volgens de staffel uit het besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten van 1 juli 2012.

3.       Indien Opdrachtnemer meer of hogere kosten heeft gemaakt welke redelijkerwijze noodzakelijk zijn, komen deze kosten in aanmerking voor vergoeding. Ook de gemaakte gerechtelijke en executiekosten zijn voor rekening van Opdrachtgever.

4.       Opdrachtnemer is gerechtigd bij het uitblijven van een volledige betaling (indien Opdrachtgever in verzuim is) van Opdrachtgever de Overeenkomst, zonder nadere ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst, middels een schriftelijke verklaring te ontbinden of haar verplichtingen uit de Overeenkomst op te schorten, totdat de betaling is ontvangen door Opdrachtnemer, of Opdrachtgever hiervoor deugdelijke zekerheid heeft gesteld.

5.       Ook indien Opdrachtnemer, voordat Opdrachtgever in verzuim is met de betaling, gegronde redenen heeft om aan de kredietwaardigheid van Opdrachtgever te twijfelen, is Opdrachtnemer gerechtigd om de Overeenkomst te ontbinden zonder een schriftelijke verklaring of gerechtelijke tussenkomst.

Artikel 8 Uitvoering werkzaamheden

1.       Opdrachtnemer zal zich inspannen om de Overeenkomst met de grootst mogelijke zorgvuldigheid uit te voeren zoals verlangd mag worden. Alle werkzaamheden worden uitgevoerd op basis van een inspanningsverbintenis, tenzij expliciet en schriftelijk een resultaat is overeengekomen dat uitvoerig is beschreven. In geen geval staat Opdrachtnemer ervoor in dat de uitgevoerde werkzaamheden en/of de door haar geleverde zaken geschikt zijn voor het door Opdrachtgever beoogde doel.

2.       Bij de uitvoering van de werkzaamheden is Opdrachtnemer niet verplicht of gehouden om de aanwijzingen van Opdrachtgever op te volgen indien daardoor de inhoud of omvang van de overeengekomen werkzaamheden wordt gewijzigd. Indien de aanwijzingen meerwerk opleveren voor Opdrachtnemer, is Opdrachtgever gehouden om dienovereenkomstig de meer- of bijkomende kosten te vergoeden. Alle instructies, aanwijzingen, adviezen en meer worden geacht onder de uitdrukkelijke goedkeuring van Opdrachtgever gedaan te zijn indien deze door werknemers, ondergeschikten en/of door Opdrachtgever ingeschakelde derden zijn gedaan. Schade ten gevolge van het onbevoegd of buiten de omvang van de opdracht geven van deze instructies e.d. komt geheel voor rekening en risico van Opdrachtgever.

3.       Opdrachtnemer vraagt geen vergunningen of andere al dan niet verplichte documenten en toestemmingen aan bij overheden of andere instanties tenzij uitdrukkelijk en schriftelijk overeengekomen. Opdrachtgever is zelf verantwoordelijk voor het tijdig verkrijgen van benodigde vergunningen en/of benodigde toestemmingen. Schade en/of vertraging als gevolg van het ontbreken van deze vergunningen of toestemmingen komt voor rekening en risico van Opdrachtgever. Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer expliciet voor alle (gevolg)schade als gevolg van het ontbreken van vergunningen en toestemmingen. Opdrachtnemer zal de (gevolg)schade in rekening brengen bij Opdrachtgever die gehouden is de schade aan Opdrachtnemer te vergoeden.

4.       Opdrachtnemer is gerechtigd om voor de uitvoering van de werkzaamheden naar eigen inzicht derden in te schakelen.

5.       Opdrachtnemer heeft het recht reclame te maken voor haar bedrijf wanneer zij op locatie van Opdrachtgever werkzaam is.

6.       Indien de werkzaamheden op verzoek van Opdrachtgever opgeschort worden, is Opdrachtgever verplicht de direct opeisbare vergoeding van de op dat moment reeds verrichte werkzaamheden en gemaakte kosten, te betalen op eerste verzoek van Opdrachtnemer. Bovendien is Opdrachtnemer gerechtigd alle voor haar uit de opschorting voortvloeiende kosten in rekening te brengen van Opdrachtgever (hieronder tevens verstaan gereserveerde uren).

7.       Indien na de opschortingsduur de uitvoering van de Overeenkomst niet hervat kan worden, is Opdrachtnemer gerechtigd om de Overeenkomst zonder gerechtelijke tussenkomst, middels een schriftelijke verklaring aan Opdrachtgever direct te ontbinden. Ingeval van hervatting van de uitvoering van de Overeenkomst is Opdrachtgever verplicht alle uit deze hervatting voorvloeiende kosten van Opdrachtnemer volledig te voldoen.

8.       Opdrachtgever is verplicht ervoor zorg te dragen dat: a. Alle voor de uitvoering van de Overeenkomst benodigde informatie, gegevens en bescheiden (waaronder tevens verstaan kaarten, tekeningen, overzichten, huisaansluitingen en meer tijdig en op de door Opdrachtnemer gewenste wijze aan Opdrachtnemer ter beschikking worden gesteld; b. Opdrachtnemer op de overeengekomen data en tijden toegang krijgt tot de werklocatie, welke locatie voldoet aan de hiervoor geldende wettelijke (veiligheids)eisen en arbeidsomstandigheden (al dan niet conform CAO). Bij gebreke hiervan is Opdrachtnemer gerechtigd om haar Werkzaamheden op te schorten zolang hieraan niet voldaan is, zonder gehouden te zijn tot vergoeding van enige (vertragings)schade. c. De door haar ingeschakelde derden hun werkzaamheden en/of leveringen dusdanig verrichten, zodat Opdrachtnemer geen vertraging en geen belemmering ondervindt bij de uitvoering van de Overeenkomst c.q. werkzaamheden; d. Opdrachtnemer tijdig beschikt over voldoende gelegenheid voor aanvoer, opslag en/of afvoer van (bouw)materialen en/of hulpmiddelen; e. Opdrachtnemer tijdig beschikt over eventueel benodigde steigers, rand- en valbeveiliging en meer die door Opdrachtgever ter beschikking dienen te worden gesteld, tenzij partijen uitdrukkelijk schriftelijk anders zijn overeengekomen; f. De werklocatie in zodanige staat is dat Opdrachtnemer ongehinderd haar werkzaamheden kan verrichten en/of voortzetten; g. Opdrachtnemer op de werklocatie beschikt over aansluitmogelijkheden voor elektriciteit, gas en water. Opdrachtgever dient de kosten hiervan te vergoeden. Verloren arbeidsuren als gevolg van water, gas- of stroomuitval komen voor rekening van de Opdrachtgever; h. De locatie dient over voldoende voorzieningen te beschikken voor het juist en volledig inzamelen van afval; i. De werklocatie dient (indien mogelijk) over een geschikte ruimte te beschikken waar gereedschappen, machines, materialen en meer van Opdrachtnemer opgeslagen kunnen worden zonder dat beschadiging c.q. diefstal van deze zaken kan plaatsvinden. Ingeval van diefstal, verlies of beschadiging komen de kosten hiervan voor rekening van Opdrachtgever; j. Op de werklocatie dienen de door Opdrachtnemer en/of diens (onder)aannemers in redelijkheid gewenste overige voorzieningen aanwezig te zijn, zonder dat hiervoor (extra) kosten aan Opdrachtnemer gerekend worden. k. In geval van grond, - of bodemwerkzaamheden is Opdrachtgever verplicht tenminste drie dagen vóór de aanvang van de werkzaamheden een melding bij het Kabels en Leidingen Informatie Centrum (KLIC) te laten uitvoeren en de informatie hiervan verstrekt aan Opdrachtnemer. Ook dient Opdrachtgever Opdrachtnemer tijdig te informeren over alle kabels, leidingen alsmede alle mogelijke obstakels, belemmeringen en risico’s. Opdrachtgever dient alle instructies van KLIC op te volgen. Bij gebreke hiervan is Opdrachtnemer gerechtigd de bijkomende kosten in rekening te brengen bij Opdrachtgever. Opdrachtnemer vóór aanvang van de werkzaamheden op de hoogte wordt gesteld van de ligging van kabels, leidingen e.d. die al op de werklocatie aanwezig zijn. Indien dit niet tijdig verstrekt wordt, en ten gevolge van de onwetendheid schade ontstaat, is Opdrachtgever zelf verantwoordelijk en aansprakelijk voor de hieruit volgende kosten. Opdrachtgever is ervoor verantwoordelijk dat ingeval van obstakels in de grond, onder leiding van Opdrachtgever door een vakbekwaam persoon proef-gravingen gedaan worden. m. Opdrachtgever verplicht zich op verzoek van Opdrachtnemer tot het geven van inzicht in de (milieu)hygiënische toestand van de te bewerken bodem, het afgeven van een V&G plan ontwerpfase en/of het verrichten of laten verrichten van een asbestinventarisatie door een hiertoe erkend en gecertificeerd asbest inventarisatiebureau (SC 540) en/of een bouwstoffenonderzoek. n. Opdrachtgever alle noodzakelijke voorzieningen treft om overlast en of schade voor de omgeving, waaronder milieuschade, gevolgschade aan zaken en goederen en/of stoffen door trillingen te voorkomen. o. Opdrachtgever is voorts verplicht om zorg te dragen voor het schoonmaken van de weg en plaatsen van deugdelijke waarschuwingen in geval van (mogelijk) gevaarlijke situaties.

9.       Indien Opdrachtgever niet tijdig aan de in dit artikel genoemde verplichtingen voldoet, is Opdrachtnemer gerechtigd de uitvoering van de Overeenkomst op te schorten tot het moment dat Opdrachtgever wel aan haar verplichtingen heeft voldaan. De kosten in verband met de opgelopen vertraging en/of de kosten voor het verrichten van extra werkzaamheden c.q. overige gevolgen die hieruit voortvloeien komen voor rekening en risico van Opdrachtgever.

10.   Indien Opdrachtgever haar verplichtingen niet nakomt en Opdrachtnemer nalaat van Opdrachtgever nakoming te verlangen, tast dit het recht van Opdrachtnemer om op een later tijdstip alsnog nakoming te verlangen niet aan.

11.   De uit het werk komende bouwmaterialen, waarvan Opdrachtgever heeft verklaard dat zij ze wenst te behouden, dienen door haar te worden verwijderd. Alle andere bouwmaterialen worden door Opdrachtnemer afgevoerd, onverminderd enige aansprakelijkheid van Opdrachtgever.

Artikel 9 Groenrecycling

1.       Indien Opdrachtgever materialen aanlevert aan Opdrachtnemer ten behoeve van groenreclycing, garandeert Opdrachtgever de directe geschiktheid van het materiaal daarvoor.

2.       Opdrachtgever garandeert, dat de aangeleverde en/of uit de werkzaamheden vrijgekomen grond vrij is van (chemische) verontreinigingen, puin en/of andere materialen, welke redelijkerwijs niet van nature in de grond voorkomen.

3.       Eventuele (analyse)kosten ter vaststelling van de samenstelling van de grond en/of materialen, zeef- en/of reinigingskosten ten behoeve van het verwijderen van eventuele aanwezige stoffen en/of materialen, welke redelijkerwijs van nature niet in de grond voorkomen, komen geheel voor rekening en risico van Opdrachtgever.

4.       Ingeval van ongeschiktheid van materiaal, zulks naar het uitsluitend oordeel van Opdrachtnemer, is Opdrachtnemer gerechtigd om zonder waarschuwing of ingebrekestelling het materiaal af te voeren of terug te leveren voor rekening en risico van Opdrachtgever. Indien de ongeschiktheid niet ondubbelzinnig vaststaat, is Opdrachtgever verplicht het materiaal op eerste verzoek van Opdrachtnemer op te halen. Bij gebreke hiervan is Opdrachtnemer gerechtigd de kosten van het afvoeren of terugleveren door Opdrachtnemer op Opdrachtgever te verhalen.

5.       Opdrachtgever blijft eigenaar van de door haar aangeleverde grond en/of materiaal en is verantwoordelijk voor de bestemming van de grondstof indien blijkt dat deze is verontreinigd, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.

6.       Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor aanspraken van haarzelf en derden die het gevolg zijn van het transporteren van verontreinigde grond en/of zand naar een plaats van opslag alsmede ver- of bewerking indien Opdrachtgever hiertoe opdracht heeft gegeven.

Artikel 10 Hovenier- en groenvoorziening

1.       Opdrachtnemer staat in voor de echtheid van de door haar geleverde materialen ten behoeve van de tuinbouwkundige- en hovenierswerkzaamheden conform de omschrijving in de Offerte.

2.       Indien naar het uitsluitend oordeel van Opdrachtnemer sprake is van weersomstandigheden en/of tijdelijke terreinomstandigheden ten gevolge waarvan de werkzaamheden niet binnen de overeengekomen termijn uitgevoerd kunnen worden, is Opdrachtnemer gerechtigd de werkzaamheden te onderbreken voor de duur van deze omstandigheden, zonder gehouden te zijn tot vergoeding van enige schade aan Opdrachtgever en derden. Tevens kan ten gevolge van deze omstandigheden de aanplant verder uit te stellen indien dit noodzakelijk is voor de hergroei.

3.       Opdrachtnemer staat in voor de hergroei of ontkieming van de door haar geleverde en/of verwerkte planten gedurende het eerstvolgende groeiseizoen tenzij Opdrachtgever in gebreke is gebleven bij eventuele redelijke verzorging van plantgoed en/of sprake is van uitzonderlijke weers- en/of terreinomstandigheden c.q. overmacht, in samenhang met de Overeenkomst. Geringe afwijkingen in de hergroei (maximaal 10%) zijn hierin niet begrepen. Het uitvalpercentage is afhankelijk van de prijs van de betreffende geleverde producten.

4.       Opdrachtnemer draagt zorg voor het op verantwoorde wijze, milieuhygiënisch verwijderen van afval- en/of reststoffen welke vrij kunnen komen bij de uitvoering van de werkzaamheden. De kosten van het verwijderen van afval komen voor rekening van Opdrachtgever en is in beginsel niet inbegrepen in de overeengekomen prijs.

Artikel 11 (Op)Levering

1.       Indien de aanvang, voortgang of (op)levering van de werkzaamheden wordt vertraagd doordat bijvoorbeeld Opdrachtgever niet of niet tijdig alle gevraagde informatie heeft aangeleverd, onvoldoende medewerking verleent, de (aan)betaling niet tijdig is ontvangen door Opdrachtnemer of er door andere omstandigheden, welke voor rekening en risico van Opdrachtgever komen, heeft Opdrachtnemer recht op een redelijke verlenging van de (op)leveringstermijn.

2.       Alle schade en bijkomende kosten als gevolg van vertraging door een oorzaak genoemd in lid 1 komen voor rekening en risico van Opdrachtgever en kunnen door Opdrachtnemer bij Opdrachtgever in rekening worden gebracht.

3.       Verzending en/of transport van de bestelde zaken geschiedt op de wijze zoals door de leverancier van Opdrachtnemer is bepaald, maar komt voor rekening en risico van Opdrachtgever. Vanaf het tijdstip van aflevering op de overeengekomen plaats is de geleverde zaak voor rekening en risico van Opdrachtgever. Opdrachtgever is verplicht haar volledige medewerking te verlenen aan de aflevering op eerste verzoek van Opdrachtnemer. Het aannemen van zaken van Opdrachtnemer door Opdrachtgever, is bewijs dat de zaken in goede staat in ontvangst zijn genomen, tenzij eventuele schade uitdrukkelijk op het ontvangstbewijs wordt genoteerd.

4.       Indien sprake is van een gefaseerde uitvoering, of Opdrachtgever goedkeuring dient te geven, is Opdrachtnemer gerechtigd om de uitvoering van de Overeenkomst op te schorten tot het moment dat Opdrachtgever zijn goedkeuring heeft gegeven. De uiterlijke termijn om goedkeuring te geven is 14 kalenderdagen. Indien Opdrachtgever binnen deze termijn geen goedkeuring heeft gegeven, wordt Opdrachtgever geacht stilzwijgend akkoord te zijn gegaan met het opgeleverde.

5.       Opdrachtnemer spant zich in om de werkzaamheden binnen de overeengekomen termijn te realiseren, voor zover dit van haar in redelijkheid verlangd kan worden.

6.       Indien er gesproken is over werkdagen, wordt hieronder verstaan alle (werkbare) kalenderdagen met uitzondering van de erkende nationale feestdagen en weekenden.

7.       Opdrachtgever heeft een zelfstandige verantwoordelijkheid voor het beheer, gebruik en onderhoud van de door Opdrachtnemer gemaakte en/of (op)geleverde zaken.

8.       De Opdrachtnemer nodigt Opdrachtgever uit tot opnemen van het werk. De opneming vindt plaats door de Opdrachtgever in aanwezigheid van Opdrachtnemer en heeft tot doel te constateren of de Aannemer aan zijn verplichtingen uit de Overeenkomst heeft voldaan. De opneming geschiedt zo spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen 8 dagen na uitnodiging van Opdrachtgever. Indien de Opdrachtgever niet binnen 8 dagen heeft gereageerd op de uitnodiging van Opdrachtnemer, dan wordt Opdrachtgever geacht het werk stilzwijgend te hebben aanvaard. Kleine gebreken die in de onderhoudstermijn hersteld kunnen worden, zijn geen reden tot het niet aanvaarden van het opgeleverde indien dit de ingebruikname niet in de weg staat.

9.       Na oplevering is het werk voor risico van de Opdrachtgever. Derhalve blijft zij de prijs verschuldigd, ongeacht tenietgaan of achteruitgang van het werk door een oorzaak die niet aan Opdrachtnemer kan worden toegerekend.

10.   Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor gebreken die de Opdrachtgever op het tijdstip van oplevering redelijkerwijs had moeten ontdekken, behoudens opzet op bewuste roekeloosheid van Opdrachtnemer.

11.   Opdrachtnemer is gerechtigd tot levering en/of uitvoering van de werkzaamheden in gedeelten, waarbij iedere deellevering en/of deelprestatie afzonderlijk gefactureerd kan worden.

Artikel 12 Onderhoud

1.       Indien overgekomen, zal Opdrachtnemer onderhoud c.q. reparatie verrichten. De omvang van de onderhoudsverplichting strekt zich uit tot hetgeen expliciet door partijen is overeengekomen. Opdrachtnemer zal Opdrachtgever informeren over alle omstandigheden die van invloed kunnen zijn op (de beschikbaarheid) van het onderhoud.

2.       Opdrachtgever is verplicht om eventuele gebreken, fouten of andere storingen schriftelijk te melden aan Opdrachtnemer, waarna Opdrachtnemer de gebreken zo spoedig mogelijk en naar zijn beste vermogen zal herstellen en/of verbeteringen aanbrengen. Indien wenselijk is Opdrachtnemer gerechtigd om eerst tijdelijke oplossingen aan te brengen, waarna in overleg met Opdrachtgever een structurele oplossing bedacht en uitgevoerd kan worden.

3.       Opdrachtgever is gehouden zijn medewerking op eerste verzoek te verlenen aan Opdrachtnemer.

Artikel 13 Opschorting

1.       Opdrachtnemer, is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten of de Overeenkomst terstond en met directe ingang te ontbinden, indien: a. Opdrachtgever de verplichtingen uit de Overeenkomst niet, niet volledig of niet tijdig nakomt; b. Opdrachtnemer, na het sluiten van de Overeenkomst op goede grond vreest dat Opdrachtgever de verplichtingen niet zal nakomen; c. Opdrachtgever bij het sluiten van de Overeenkomst verzocht is om zekerheid of een aanbetaling te doen voor de voldoening van zijn verplichtingen uit de Overeenkomst, en deze betaling uitblijft of onvoldoende is; d. Indien door vertraging zijdens Opdrachtgever niet langer van Opdrachtnemer kan worden gevergd dat zij de Overeenkomst tegen de oorspronkelijk overeengekomen condities zal nakomen, is Opdrachtnemer gerechtigd de Overeenkomst te ontbinden. e. indien zich omstandigheden voordoen welke van dusdanige aard zijn dat nakoming van de Overeenkomst in de huidige vorm in redelijkheid niet van Opdrachtnemer kan worden gevergd.

2.       Indien de ontbinding toe te rekenen is aan Opdrachtgever is Opdrachtnemer gerechtigd tot een schadevergoeding van Opdrachtgever.

3.       Indien de Overeenkomst tussentijds wordt opgezegd door Opdrachtnemer, treden partijen in overleg voor de overdracht van nog te verrichten werkzaamheden aan derden indien de opzegging aan Opdrachtgever toerekenbaar is. De kosten voor overdracht komen voor rekening van Opdrachtgever. Opdrachtnemer zal Opdrachtgever zoveel mogelijk vooraf inlichten over deze kosten. Opdrachtgever is gehouden deze kosten binnen de daarvoor aangegeven termijn te voldoen, tenzij anders overeengekomen.

Artikel 14 Garanties

1.       Iedere garantie wordt expliciet schriftelijk overeengekomen. Garanties strekken nooit verder dan het hetgeen expliciet is overeengekomen.

2.       Opdrachtnemer voert de werkzaamheden uit conform de in de branche geldende normen. Indien daarbij enige garantie is gegeven, is deze beperkt tot hetgeen uitdrukkelijk en schriftelijk is overeengekomen en slechts voor zover de garantie is ontvangen van de leveranciers. Tijdens de garantietermijn staat Opdrachtnemer in voor een deugdelijke en gebruikelijke kwaliteit van het (op)geleverde.

3.       Opdrachtgever kan slechts een beroep doen op de door Opdrachtnemer gegeven garantie indien Opdrachtgever volledig voldaan heeft aan zijn betalingsverplichtingen.

4.       Indien Opdrachtgever zich terecht beroept op een overeengekomen garantie, is Opdrachtnemer gehouden om een kosteloos herstel of vervanging van het (op)geleverde uit te voeren. Indien daarnaast sprake is van enige bijkomende schade, wordt aangesloten bij de hiervoor geldende bepalingen van de aansprakelijkheid van deze algemene voorwaarden. Indien herstel in redelijkheid niet gevergd kan worden van Opdrachtnemer, is een particulier gerechtigd om de Overeenkomst schriftelijk te ontbinden of een korting op de overeengekomen prijs c.q. vergoeding verlangen.

5.       De garantie vervalt zodra de garantietermijn is verstreken, de garantieverplichting vervalt, Opdrachtgever zelf aanpassingen maakt of laat maken aan het geleverde en/of het opgeleverde naar het oordeel van Opdrachtnemer verkeerd gebruikt, behandelt of onderhoud.

Artikel 15 Risico overgang

1.       Het risico van diefstal en verlies, verduistering of beschadiging van gegevens, documenten, programmatuur, databestanden en/of zaken die in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst gebruikt, gemaakt of geleverd worden, gaat over op Opdrachtgever op het moment waarop deze feitelijk in de beschikking van Opdrachtgever zijn gebracht.

Artikel 16 Privacy, gegevensverwerking en beveiliging

1.       Opdrachtnemer gaat zorgvuldig om met de (persoons)gegevens van Opdrachtgever en Gebruikers van de website en zal deze slechts conform de privacy-statement gebruiken. Indien daarom gevraagd zal Opdrachtnemer de betrokkene hierover informeren.

2.       Indien Opdrachtnemer op grond van de Overeenkomst dient te voorzien in beveiliging van informatie, zal deze beveiliging voldoen aan de overgekomen specificaties en een beveiligingsniveau dat gelet op de stand van de techniek, de gevoeligheid van de gegevens, en de daaraan verbonden kosten, niet onredelijk is.

Artikel 17 Overmacht

1.       Opdrachtnemer is niet aansprakelijk wanneer zij ten gevolge van een overmachtssituatie haar verplichtingen op grond van de Overeenkomst niet kan nakomen.

2.       Onder overmacht aan de zijde van Opdrachtnemer wordt in elk geval verstaan, maar is niet beperkt tot: a. Overmacht van toeleveranciers van Opdrachtnemer, b. Het niet naar behoren nakomen van verplichtingen van toeleveranciers, c. Gebrekkigheid van zaken, apparatuur, programmatuur of materialen van derden, d. Overheidsmaatregelen, e. Elektriciteitsstoring, f. Gasstoring, g. Storing van internet, datanetwerk- en telecommunicatiefaciliteiten (bijvoorbeeld door: cybercriminaliteit en hacking) of van andere aard, h. Natuurrampen, i. Oorlog en terroristische aanslagen, j. Algemene vervoersproblemen, k. Ziekte en/of werkstakingen van het personeel van Opdrachtnemer en l. Overige situaties die naar het oordeel van Opdrachtnemer buiten haar invloedssfeer vallen die de nakoming van haar verplichtingen tijdelijk of blijvend verhinderen.

3.       Indien naar het oordeel van Opdrachtnemer de uitvoering van de overeengekomen werkzaamheden ten gevolge van natte weersomstandigheden, extreme hitte of terreinomstandigheden niet op het tijdstip of in de overeengekomen termijn kan worden uitgevoerd, heeft Opdrachtnemer het recht de werkzaamheden die daarop betrekking hebben te onderbreken en de Overeenkomst te verlengen met de duur van de niet gewerkte dagen zonder dat dit leidt tot aansprakelijkheid.

4.       Indien een overmachtssituatie langer duurt dan 2 maanden, kan de Overeenkomst door elk van de partijen schriftelijk ontbonden worden. Indien op grond van de Overeenkomst reeds enige prestaties zijn verricht, wordt in een dergelijk geval naar verhouding afgerekend zonder enige verdere verschuldigdheid van deze prestaties van elke partij jegens elkaar.

Artikel 18 Beperking van aansprakelijkheid

1.       Indien het verrichten van Werkzaamheden door Opdrachtnemer leidt tot aansprakelijkheid van Opdrachtnemer jegens Opdrachtgever of derden, is die aansprakelijkheid beperkt tot de in verband met de opdracht door Opdrachtnemer in rekening gebrachte kosten (eenmaal de factuurwaarde, met uitzondering van de materiaalkosten, exclusief btw) tenzij de schade het gevolg is van opzet of aan opzet grenzende roekeloosheid zijdens Opdrachtnemer. De aansprakelijkheid is in ieder geval beperkt tot het schadebedrag welk door de verzekeringsmaatschappij maximaal wordt uitgekeerd per gebeurtenis per jaar.

2.       Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor gevolgschade in welke vorm dan ook, indirecte schade, bedrijfsschade, winstderving en/of geleden verlies, gemiste besparingen, schade door bedrijfsstagnatie.

3.       Indien het werk na oplevering gebreken vertoont waarvoor Opdrachtnemer aansprakelijk is (gebleken), dient Opdrachtnemer in de gelegenheid gesteld te worden om de gebreken binnen een redelijke termijn weg te nemen, onverminderd de aansprakelijkheid voor schade ten gevolge van de gebrekkige oplevering, tenzij de kosten van herstel in geen verhouding zouden staan tot het belang van Opdrachtgever bij herstel in plaats van schadevergoeding.

4.       In geval van maatvoering is Opdrachtnemer niet aansprakelijk voor gevolgschade waaronder verstaan het bestellen van verkeerde en/of fouten in materialen, het uitzetten van de gps en/of het doen van inmetingen. Opdrachtgever en/of de aannemer die eindverantwoordelijk is voor het uitvoeren van de werkzaamheden c.q. opdracht dient een eindcontrole te verrichten en is verantwoordelijk voor deze eindcontrole.

5.       Indien de (gevolgen) van een ondeugdelijke uitvoering van het werk te wijten is aan gebreken of ongeschiktheid van zaken afkomstig van Opdrachtgever, komen de gevolgen voor rekening van Opdrachtgever, tenzij Opdrachtnemer zijn waarschuwingsplicht heeft geschonden of anderszins met betrekking tot deze gebreken in deskundigheid of zorgvuldigheid te kort is geschoten. Ook is Opdrachtnemer niet aansprakelijk voor het vroegtijdig in gebruik nemen van een gedeelte of het gehele werk door Opdrachtgever.

6.       Nimmer is Opdrachtnemer aansprakelijk voor schade voortvloeiend uit verzakking van de bodem, grond en/of teelaarde indien de verzakking geen verband houdt met het aanbrengen, be- of verwerken daarvan.

7.       Opdrachtgever is aansprakelijk voor schade aan het werk als gevolg van door haar of in zijn opdracht door derden uitgevoerde werkzaamheden of verrichte leveringen. Ook schade voortvloeiend uit het gebruik van door Opdrachtgever voorgeschreven materialen en/of uitvoering van een van Opdrachtgever afkomstig ontwerp, komt geheel voor rekening en risico van Opdrachtgever.

8.       Opdrachtnemer kan niet aansprakelijk worden gesteld voor het niet goed doorstromen van het verkeer op de locatie waar de werkzaamheden worden uitgevoerd.

9.       Opdrachtgever is voorts aansprakelijk voor verlies en/of diefstal van schade aan de zaken, gereedschappen, machines, materialen en meer die Opdrachtnemer in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst tijdens de uitvoering van de werkzaamheden bij Opdrachtgever gebruikt en/of heeft opgeslagen, waaronder tevens wordt begrepen schade ontstaan door onvolkomenheden, mankementen en meer op de werklocatie.

10.   Indien na de totstandkoming van de Overeenkomst blijkt dat het bouwterrein of het werk verontreinigd is, zoals bijv. asbest, of er komen uit het werk verontreinigde bouwmaterialen, is Opdrachtgever aansprakelijk voor de daaruit voor de uitvoering van het werk voortvloeiende gevolgen.

11.   Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade die het gevolg is of kan zijn van enig handelen of nalaten naar aanleiding van (onvolkomen en/of onjuiste) informatie op de website of die van gelinkte websites.

12.   Opdrachtnemer staat niet in voor een juiste en volledige overbrenging van de inhoud van en door of namens Opdrachtnemer verzonden e-mail, noch voor de tijdige ontvangst ervan.

13.   Schade als gevolg van het werken van natuurproducten, zoals het krimpen en uitzetten van hout, leidt niet tot aansprakelijkheid van Opdrachtnemer, tenzij sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid. Herstel van schade als gevolg van het werken van gebruikte materialen geldt als meerwerk.

14. Alle aanspraken van Opdrachtgever wegens tekortschieten aan de zijde van Opdrachtnemer vervallen indien deze niet schriftelijk en gemotiveerd zijn gemeld bij Opdrachtnemer binnen een jaar nadat Opdrachtgever bekend was of redelijkerwijs bekend kon zijn met de feiten waarop zij zijn aanspraken baseert. De aansprakelijkheid van Opdrachtnemer vervalt na een jaar na het eindigen van de Overeenkomst tussen partijen.

15. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor bedrijfseconomische schade of schade ontstaan door (gedeeltelijke) stilstand.

Artikel 19 Vrijwaring en juistheid van informatie

1.       Opdrachtgever is zelf verantwoordelijk voor de juistheid, betrouwbaarheid en volledigheid van alle gegevens, informatie, documenten en/of bescheiden die zij aan Opdrachtnemer verstrekt in het kader van een Overeenkomst. Ook als deze gegevens afkomstig zijn van derden is Opdrachtgever hiervoor verantwoordelijk. Indien Opdrachtnemer op de hoogte is, of redelijkerwijze behoorde te weten van de onjuistheden in de opdracht, waaronder begrepen fouten of gebreken in de door Opdrachtgever verstrekte plannen, tekeningen, berekeningen, bestekken of uitvoeringsvoorschriften, is Opdrachtnemer verplicht om Opdrachtgever hiervoor te waarschuwen.

2.       Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer van elke aansprakelijkheid ingevolge het niet of niet tijdig nakomen van de verplichtingen uit het vorige lid.

3.       Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor aanspraken van derden met betrekking tot intellectuele eigendomsrechten op de door Opdrachtgever verstrekte gegevens en informatie, die bij het uitvoeren van de Overeenkomst gebruikt kunnen worden.

4.       Opdrachtgever is verantwoordelijk voor het verkrijgen van alle mogelijk vereiste (bouw)vergunningen. Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor alle aanspraken als gevolg van het ontbreken van (bouw)vergunningen.

5.       Indien Opdrachtgever elektronische bestanden, software of informatiedragers aan Opdrachtnemer verstrekt, garandeert Opdrachtgever dat deze vrij zijn van virussen en defecten.

6.       Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer tevens van alle schade, boetes, (last onder) dwangsom, vorderingen en andere overheidsmaatregelen.

Artikel 20 Intellectuele eigendomsrechten

1.       Alle IE-rechten en auteursrechten van Opdrachtnemer (inhoudende maar niet beperkt tot alle krachtens de Overeenkomst ontwikkelde, dan wel ter beschikking gestelde tekeningen, ontwerpen, modellen, voorbereidend materiaal en meer) berusten uitsluitend bij Opdrachtnemer en worden niet overgedragen aan Opdrachtgever.

2.       Opdrachtgever verkrijgt slechts de gebruiksrechten en bevoegdheden die zij uitdrukkelijk bij de Overeenkomst heeft verkregen.

3.       Het is Opdrachtgever verboden om de producten waarop het intellectuele eigendomsrecht van Opdrachtnemer rusten anders te gebruiken dan overeengekomen in de Overeenkomst.

4.       Opdrachtgever geeft toestemming aan Opdrachtnemer om foto’s te maken van het opgeleverde, en/of de door Opdrachtgever gemaakte foto’s van het opgeleverde te plaatsen op zijn website en/of social media kanalen ten behoeve van reclame- en promotiedoeleinden.

Artikel 21 Klachten

1.       Indien Opdrachtgever niet tevreden is over de service of producten van Opdrachtnemer of anderszins klachten heeft over de uitvoering van zijn opdracht, is Opdrachtgever verplicht om deze klachten zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk binnen 2 weken na de betreffende aanleiding die tot de klacht heeft geleid te melden. Klachten kunnen gemeld worden via alex@bouwentuinwerkdeventer.nl met als onderwerp “Klacht”

2.       De klacht moet door Opdrachtgever voldoende onderbouwd en/of toegelicht zijn, wil Opdrachtnemer de klacht in behandeling kunnen nemen.

3.       Opdrachtnemer zal zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 5 werkdagen na ontvangst van de klacht inhoudelijk reageren op de klacht.

4.       Partijen zullen proberen om gezamenlijk tot een oplossing te komen.

Artikel 22 Toepasselijk recht

1.       Op de rechtsverhouding tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever is Nederlands recht van toepassing.

2.       Opdrachtnemer kan deze algemene voorwaarden eenzijdig wijzigen. De meest actuele versie is te vinden op de website.

3.       Alle geschillen, ontstaan door of naar aanleiding van de Overeenkomst tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever, worden beslecht door de bevoegde rechter van een rechtbank in Overijssel tenzij bepalingen van dwingend recht leiden tot bevoegdheid van een andere rechtbank.